CFGS: Un mes i mig de pràctiques a Europa. Curs 2020-2021

(Article en pdf)

El passat 17 de març, a la fi, i després d’anades i vingudes, de si PCR sí o no, de si quarentena sí o no, de si toc de queda o no, les dues alumnes de formació professional de l’IES Mossèn Alcover que enguany decidiren -molt valentament- aventurar-se en un programa d’Erasmus en època de COVID, iniciaren les seves pràctiques formatives en centres de treball a Europa, a la ciutat de Berlin. Llavors, fa poc més de dos mesos que ambdues alumnes, na Núria Pinya qui cursa el cicle superior d’Educació Infantil, i na Dipika Guni el d’Higiene Bucodental, donaren el sus en aquest projecte en pràctiques que s’emmarca dintre del programa Erasmus. Cal recordar que aquestes beques de mobilitat són específiques per realitzar la totalitat de pràctiques formatives (400 hores) en centres de treball en una empresa acollidora europea.

Na Núria realitza les seves pràctiques formatives en una Kita o jardí d’infància alemany. La línia pedagògica d’aquest centre es fonamenta en tres pilars conceptuals metodològics: el multilingüisme, la metodologia Gestalt i l’art com a actitud. Fins ara, l’alumna ens destaca que es troba “molt contenta dins de l’ambient de feina on s’hi sent molt a gust i totalment integrada” atès que rep un fort i estret suport del seu equip de treball, qui l’ha rebuda excel·lentment i on ja fa temps que ha agafat plena autonomia en l’exercici de les seves funcions com a educadora infantil dins de l’aula.

En relació a na Dipika, qui porta a terme el seu període formatiu en pràctiques en una clínica dental, ens comenta que “li estan encantant les pràctiques atès que ha estat ben rebuda” i on “s’està desenvolupant i aprenent molt a nivell professional”, sense deixar de banda la part personal on creu que ha fet un gran bot qualitatiu. Afegeix, i alhora dibuixa un gran somriure, que li “agrada molt viure a la capital alemanya, sobretot quan el sol surt” de tant en tant.

Ambdues destaquen que en aquests dos mesos hi ha hagut alguns “alts i baixos normals i com a part del procés” en relació a la seva integració a una nova ciutat i a un context laboral que desconeixien, però que ara els resulta familiar fruit del gran acolliment que han tingut. A més, cal assenyalar que a Alemanya, per la seva situació epidemiològica, les restriccions de mobilitat i d’accés a llocs són més altes en comparació a Espanya. El país germànic segueix immers encara en situació de “lockdown”. Llavors han hagut de “bregar” amb aquesta situació contextual, sobre la que asseguren que les “ha enfortit i alhora empoderat” per afrontar una llunyania amb la seva terra, que a cops troben a faltar.

Cal destacar que, fruit de la situació epidemiològica alemanya, enguany els tutors de les FCT-Erasmus no han pogut realitzar ni l’habitual acompanyament d’inici de pràctiques ni la de seguiment planificades inicialment. Unes visites que per una banda servien per ajudar a aterrar a l’alumnat al centre de pràctiques, i per l’altra, per veure el funcionament dels centres de pràctiques per enfortir els llaços existents. Alhora, aquestes visites tenien l’objectiu “col·lateral” d’iniciar contactes amb altres centres de pràctiques de cara a propers cursos. Aquesta tasca s’haurà de deixar per un altre moment on la situació sigui totalment favorable.

Llavors, si tenim present el que versa el nostre alumnat, fins aquest moment sembla que tot segueix funcionant molt bé en el país bavarès. Des d’aquí donar-los ànims a ambdues alumnes per afrontar aquest darrer mes de pràctiques i així poder fer un bon tancament de l’experiència a Berlin, tant a nivell laboral com a nivell personal. Molta de sort!!!